Nuorisotyö-lehti 2/2025 aseteltuna nurmen päälle.

Roolipelaamista Keski-Suomessa

Roolipelit, roolipelaaja.

Moni on kuullut tämän termin. Joku tunsi jonkun, joka pukeutui peikoksi ja samosi metsissä, toisen serkku taas omisti paljon figuureja, jotka ehkä liittyivät roolipelaamiseen, tai ehkä eivät.

Kuvassa artikkelin kirjoittaja Otto Keramaa, Seikkailun mestarit -hankkeen projektityöntekijä.

Roolipelit, ja tässä kontekstissa “Dungeons & Dragons” eli “DnD”, ei todellakaan ole mikään uusi keksintö. Jo 70-luvulta alkunsa saaneet pöydän ääressä pelattavat noppapelit olivat kuumimmillaan Amerikassa 80- ja 90-luvuilla, mutta niiden hohto alkoi hiipumaan digitaalisten pelien vallatessa maailmaa. Kuitenkin, fyysisen hengailun sekä luovan yhteisen tekemisen tarve pysyi, ja roolipelaaminen on nostanut jälleen päätään. Etenkin vuonna 2014-julkaistun suositun Dungeons & Dragonsin viidennen version myötä monet televisiosarjat, elokuvat ja videopelit ovat esitelleet Dungeons & Dragonsia ja täten nostattaneet sen jälleen kansan yleiseen tietoisuuteen.

Roolipelit, tai tarkalleen pöytäroolipelit, ovat siis pöydän ääressä pelattavia pelejä, joissa jokainen pelin pelaajista omaksuu jonkin roolihahmon. Roolihahmo voi Dungeons & Dragonsin fantasiamaailmoissa olla esimerkiksi salaperäinen velho, taikka sitten mahtava barbaari. Saat itse päättää hahmosi nimen, ulkonäön, luonteen ja muita ominaisuuksia. Hahmollasi on tiettyjä vahvuuksia, mutta myös heikkouksia, eikä kukaan selviä seikkailun haasteista yksin. Siksi pelaajahahmot muodostavat ryhmän, jolla on yhteinen tarkoitus ja tavoite.

Pelinjohtaja, Dungeon Master

Peli etenee siten, että hahmot kuvailevat mitä he haluavat tehdä, ja moni tilanne ratkeaa noppaa heittämällä. Saako väkivahva barbaari irroitettua oven saranoiltaan? Liukastuuko taitava varas märältä ikkunalaudalta? Ymmärtääkö viisas velho, mikä maaginen lumous Prinssiä vaivaa? Näitä taitoja hyödyntäen pelihahmot seikkailevat oudoissa ja vaarallisissa maailmoissa, ja auttavat näiden asukkeja niin mahdillaan kuin viekkaudellaan.

Kuka nopanheiton lopputuloksen sitten päättää? Kuka pelaa majatalon pitäjällä jonka luo hahmot menevät päivän päätteeksi lepäämään? Kuka esittää Kuningasta, joka palkkaa ryhmän kaatamaan lohikäärmettä? Entä kuka on tämä lohikäärme, kun ryhmä sen viimein kohtaa?

Dungeon Master, eli pelinjohtaja.

Roolipelien ainutlaatuinen elementti on pelinjohtaja, joka on pelin kertoja, tuomari ja kirjoittaja. Dungeon Master, eli “DM”, on yksi pelaajista, mutta hän ei pelaa yhdellä hahmolla, vaan hän pelaa kaikella muulla mitä pelimaailmassa on.
Hän on lampaita varastelevat hiidet. Hän päättää, millainen sää ulkona on. Hän tietää, kuinka nopeasti joki virtaa ja kuinka korkeita puut ovat. Hän on lohikäärme, joka uhmaa pelaajien tahtoa.

Pelinjohtajan voi kuvitella olevan kuin teatteriohjaaja, jolla on käsikirjoitus, mutta ei vuorosanoja. Hänellä on käsitys siitä, miltä maailma näyttää ja mitä sitä asuttavat olennot haluavat, mutta hänen tehtävänsä on ensisijaisesti reagoida muiden pelaajien toimiin.

Hahmot ovat tarinan päähenkilöitä, ja pelinjohtaja kansoittaa maailman jossa nämä seikkailevat. Lyhyesti: Pelinjohtaja kuvailee pelaajien tekojen seuraukset.

Pelinjohtajan rooli varmaan kuulostaa aika vaikealta? Se on sitäkin, joskus, mutta se on myös palkitsevaa. Se on ainutlaatuinen tilaisuus luoda maailmoja ja tarinoita yhdessä ystäviesi kanssa, kuin kirja jonka sivut heräävät eloon silmienne edessä.

Seikkailun Mestarit ja DM-koulutus

Roolipelaamista on kehitetty Keski-Suomessa Suomen Nuorisoseurojen toimesta vuodesta 2022 saakka, jolloin Leader Jyväsriihi myönsi rahoituksen Kylätalo 2.0-hankkeelle. Hankkeen aikana ympäri Keski-Suomea perustettiin 6 nuorten harrastusryhmää, jossa 8~16-vuotiaat lapset ja nuoret pääsivät kokeilemaan tätä erilaista harrastusta.

Kirjoitushetkellä tuosta on aikaa nyt kolme vuotta. Ryhmät pyörivät edelleen.

Nykyisen Seikkailun Mestarit-hankkeen alaisuudessa, niin ikään Leader-rahoitteisen, nuorista ryhdyttiin kouluttamaan uusia pelinjohtajia, eli oman harrastuksensa ohjaajia omille alueilleen. Kaiken kaikkiaan neljältä alueelta (Muurame, Laukaa, Uurainen ja Jyväskylä) osallistui yhteensä 10 nuorta viisiosaiseen (yht. 20h) Pelinjohtajakoulutukseen, jonka suunnitteli ja toteutti hankkeen vetäjä. Koulutuksen aikana käsiteltiin pelinjohtajuuden perusteita, mutta painopisteenä oli johtamiskokemuksen hankkiminen. Tätä varten jokainen koulutukseen osallistunut kirjoitti ja suunnitteli oman lyhytseikkailun, jonka vetäisi muille nuorille.

Viides ja viimeinen pelinjohtajakoulutus oli 24.5.2025, jossa lyhytseikkailuita testattiin. Todellinen näyttö tulisi hankkeen Pelileirillä 17.-18.6. Uuraisilla, joka kokoaa eri alueiden pelaajat samaan paikkaan, ja missä uudet pelinjohtajat pääsevät peluuttamaan toisiaan.

Ei ole realistista, että hanketyöntekijä ajelee Jyväskylästä ohjaamaan ryhmiä ympäryskuntiin ikuisesti.

Nyt harrastus on, ei pelkästään viety, vaan myös juurrutettu kylille, jotta se voi jatkua ilman ulkoistakin ohjaajaa.

Tulevaisuus

Kaikki päättyy aikanaan – etenkin hankkeet. Vaikka harrastuksen tulevaisuus on melko hyvin turvattu, on vielä tehtävää ja paljon asioita jotka jäivät tekemättä.

Olemme hakeneet kolmatta roolipeliaiheista hanketta Leader-ryhmältä, joka tulisi keskittymään toisen asteen opiskelijoihin ja nuoriin aikuisiin. Sosiaaliset ja taloudelliset haasteet eivät katoa kun nuori täyttää 18-vuotta, päinvastoin.
Wizard-hanke käynnistäisi samalla konseptilla uusia ryhmiä uudelle ikäryhmälle, ja tukisi jo olemassa olevaa toimintaa sekä etenkin uusia pelinjohtajia. Toiminnan lisäksi hankkeen aikana tuotettaisiin teos, johon koottaisiin kuluneiden hankkeiden aikana opitut opit, sekä nuorten harrastajien omia tarinoita, olentoja ja hahmoja. Teos olisi ilmainen, selkeä opas uusille harrastajille ja etenkin pelinjohtajille, harrastajilta harrastajille.

Aika näyttää, mihin roolipeliharrastus Keski-Suomessa kehittyy.

Puolet toimintaan osallistuneista nuorista ilmoitti, että hankkeiden roolipelikerhot ovat heidän ainoa harrastuksensa.

Jonkin tärkeän äärellä siis olemme.

Jyväsriihi ry on myöntänyt hankkeelle Leader -rahoituksen, joka koostuu EU:n maaseuturahastolta saadusta tuesta, valtionosuudesta ja toiminta-alueen kuntien tuesta.

Teksti:
Otto-Pekka Keramaa
Projektityöntekijä – Seikkailun Mestarit
Suomen Nuorisoseurat / Keski-Suomen aluetoimisto

Jaa