Kuvassa Miro Ruismäki Humakin lukuvuoden avajaisissa syyskuussa 2018 yhdessä opettajansa Maarit Honkonen-Seppälän ja opiskelijakaverinsa Aapo Lahdenkaupin kanssa.
”Nuoret ja nuorisotyö ovat mun juttu”, kertoo yhteisöpedagogi (AMK) Miro Ruismäki. Kuvassa Miro (vas) Humakin lukuvuoden avajaisissa syyskuussa 2018 yhdessä opettajansa Maarit Honkonen-Seppälän ja opiskelijakaverinsa Aapo Lahdenkaupin kanssa.

TikTokin käyttäjiä jopa 80 prosenttia nuorista

Seinäjokelainen Miro Ruismäki (24) valmistui Humanistisesta ammattikorkeakoulusta yhteisöpedagogiksi (AMK) joulukuussa. Opinnäytetyö on opintojen loppuhuipennus. ”Opparissa tutkin nuorten suosimaa TikTokia. Vaikka keräsin aineiston seinäjokelaisilta nuorilta, tulokset ovat yleistettävissä muihinkin suomalaisiin nuoriin”, kertoo Ruismäki työnsä taustoja ja kiittää samalla Jyväskylän kaupungin nuorisotyötä, joka toimi työn tilaajana.

Kaikki löytyy TikTokista

”Tuloksista selvisi, että neljä viidestä nuoresta käyttää TikTokia. Sovellusta käytetään hauskojen videoiden katseluun ja sen käyttö on mukavaa, rentouttavaa ja helppoa ajanvietettä. TikTok tuo nuorille iloa sekä naurua heidän arkeensa”, selvittää Ruismäki ja jatkaa, että sovelluksesta löytyy myös erilaisia opettavaisia videoita sekä paljon erilaisia vinkkejä ja niksejä teemasta toiseen. ”Nuoret eivät enää katso television viihdeohjelmia tai lue Niksi-Pirkka -palstaa. TikTokista löytyy musiikkia, videoita, pelejä, jopa poliittista vaikuttamista.”

Some kasvualustana

Yhteisöpedagogi-opintojensa aikana Ruismäki oivalsi sen, kuinka iso merkitys sosiaalisella medialla on nuorten elämään, erityisesti nyt covid-aikana. ”Some on osa heidän kasvuaan ja nuoruuttaan. Sitä ei voi sivuuttaa tai viedä heidän elämästään. Nuorisopalvelut, seurakunnat, poliisi, opettajat ja kaikki nuorten kanssa toimivat voivat hyödyntää TikTokia työssään. Kulissien takana tapahtuvat asiat sekä ammatteihin liittyvä sisältö kiinnostaa nuoria”, selvittää Ruismäki ja kannustaa ottamaan TikTokin osaksi nuorisopalvelujen toimintaa. ”Osallisuuden idealla nuoret myös mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan”, ideoi Ruismäki ja jatkaa, että on valmis auttamaan.

Rohkeasti mukaan

”Olen nyt töissä Yrityskylä Seinäjoella, jossa pääsee opettamaan nuorille yrittäjyyden perusteita pelin kautta. TikTok on läsnä arjessani ja mikäli eri tahot tarvitsevat apua TikTokin käyttöönotossa, tai miten soveltaa sitä omaan toimintaan, olen mielelläni avuksi. Teamsilla tai Zoomilla onnistuu hyvin pienimuotoinen koulutus. Kohtaan arjessani useita tapahtumia ja tahoja, joiden hyvinkin näkisin löytävän TikTokiin. Rohkeasti mukaan vaan. Tärkeää on tutustua TikTokin kulttuuriin ja videoiden tyyliin ennen kuin liittyy palveluun.” kertoo Ruismäki.

Verken blogisivuilta löydät Miron kirjoittaman blogin. Koko opinnäytetyö on luettavissa Theseus-palvelusta, joka on Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n tarjoama palvelu. TikTok, nuoret ja nuorisotyö: Nuorisotyön mahdollisuuksia ja nuorten ajatuksia hittisovelluksesta

Teksti: Maarit Honkonen-Seppälä
Kirjoittaja on Humakin lehtori, joka oli Ruismäen opinnäytetyön toinen ohjaaja.
Nuorisotyö-lehden numerossa 2/2020 Honkonen-Seppälän kirjoittamassa artikkelissa “Soveltamassa TikTok-palvelua nuorisotyössä” kerrottiin Miro Ruismäen opinnäytetyön loppusuorasta.