FULL ADHD -pelistä logo ja kuvakaappaus

FULL ADHD – Täyttä elämää

– valintapeli nuoren Eetun ADHD-arjesta

FULL ADHD – Täyttä elämää on valintapeli, jossa pelaaja ohjaa nuorta miestä, Eetu Vaarakalliota tämän tapahtumarikkaassa ADHD-arjessa. Pelin on kehittänyt suomalainen Psyon Games yhteistyössä Takedan, ADHD-liiton, kokemustoimijoiden sekä asiantuntijapsykiatrin kanssa.

Pelissä pelaajan valintoja ohjaa toiminnanohjauksen resurssi, joka kuvaa päähenkilön kykyä organisoida, keskittyä, muistaa ja säädellä tunteita ja toimintaa. Eetun kaltaisella ADHD-ihmisellä resurssit voivat loppua yllättäen, joten pelissä tarina voi lähteä uusille poluille, joita ei voida ennalta arvata. Pelaajan valinnat määrittävät, mikä on Eetun seuraava polku. Toiminnanohjauksen resurssi on mallinnettu lääketieteellisen tutkimustiedon pohjalta.

”Parhaimmillaan tämän kaltainen tietoisuuspeli voi herätellä tunnistamaan kyseisen oireyhtymän piirteitä itsessä tai läheisessä. Tiedon lisääntyminen pelin kautta voi auttaa ymmärtämään oirekuvasta johtuvia haasteita elämässä. Pelin tavoitteena ei ole vain tiedon jakaminen, vaan tarjota pelaamisen kautta mahdollisuus syvempään, kokemukselliseen oppimiseen”, kuvailee psykiatrian erikoislääkäri Asko Niemelä Psyon Gamesin tiedotteessa.

Pelattavan tarinan lisäksi peli sisältää kattavan tieto-osion, joka selittää pelissä esitettyjä kokemuksia. Tieto-osiossa voit myös haastaa itsesi ADHD-tietovisaan ja selvittää, kuinka paljon todella tiedät ADHD:sta.

Mistä FULL ADHD – Täyttä elämää pelin idea sai alkunsa – oliko aiheen käsittelemiselle tarvetta?

”Projektia alettiin ideoimaan noin puolitoista vuotta sitten. Takedan tiimi etsi uusia digitaalisia ratkaisuja ADHD-tietoisuustyöhön. Me Psyon Gamesilla olimme kehittäneet pelillistä terveystiedotusta rokotteiden parissa jo muutaman vuoden ajan ja olimme valmiita uuteen aluevaltaukseen. Löysimme toisemme juuri oikealla hetkellä.”

”Peli julkaistiin nyt osana laajempaa Miltä ADHD-tuntuu? -kampanjaa, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä aikuisten ADHD:sta, rohkaista keskustelemaan aiheesta sekä hakemaan apua tarvittaessa. Peli on tässä tehokas työkalu kokemus- ja teoriatiedon välittämiseen”, kertoo Psyon Gamesin puolesta tuotantoa johtanut operatiivinen johtaja Valtteri Lahti.

Psyon Gamesin Valtteri Lahti hymyilee kameraan itse ottamassaan valokuvassa.
Psyon Gamesin operatiivinen johtaja Valtteri Lahti. (kuva: Valtteri Lahti)

Peliä on tehty paitsi Takedan ja psykiatrin kanssa, mutta myös kokemustoimijoiden kanssa. Valtteri Lahden mielestä tällainen monialainen yhteistyö on mobiilipelin tekemisessä projektin sekä suurin haaste että anti.

”Samalla oppia on kertynyt valtavasti. Kokonaisuuden hallitsemisen kannalta avain onneen ovat selkeät rakenteet ja hyvät käytännöt. ”

”Kun tehdään jotain uutta, on selvää että matkalla joutuu vähän haparoimaan. Tiedepelien tekeminen on kuitenkin aina poikkitieteellistä ja -taiteellista touhua, joten aiemmasta kokemuksestamme oli hyötyä monessa kohtaa. Lisäksi Takedan pitkän linjan kokemus asiantuntijoiden ja kokemustoimijoiden kanssa työskentelystä tarjosi valmiin protokollan moniin tilanteisiin”, Lahti valaisee.

FULL ADHD -pelissä tarina voi lähteä uusille poluille, joita ei voida ennalta arvata.

Kenelle sitten FULL ADHD – Täyttä elämää -peliä voi suositella ja mikä on sen ensisijainen kohderyhmä?

”Peli on suunnattu aikuisille, mikä näkyy käsiteltävissä aiheissa ja pelin hahmoissa. Se ei kuitenkaan sisällä mitään nuoremmilta kiellettyä sisältöä. Sitä voi suositella kaikille, jotka haluavat ymmärtää ADHD:ta itsensä, lähipiirinsä, työnsä tai yleissivistyksen kannalta. Lisäksi peli sopii kaikille, jotka pitävät muuten vaan hyvistä tarinoista ja leppoisan kasuaalista pelaamisesta.”

Vaikka peli on suunnattu aikuisille, voi se olla esimerkiksi hyvä keskustelunavaaja alle 30-vuotiaille suunnatussa nuorisotyössä.

”Peli sijoittuu nimenomaan nuorten aikuisten elämään, joten monet pelin käsittelemät aiheet ja teemat ovat nuorisoalan ammattilaisille ja heidän asiakkailleen keskeisiä. Odotammekin innolla, että saisimme kuulla eri ammattiryhmien näkemyksiä ja kokemuksia pelistä. Julkaisu kuitenkin tapahtui vasta eilen (15.3.2021), joten vielä emme ole ehtineet tätä palautetta keräämään!”

Ovatko pelin tapahtumat tapahtuneet elävässä elämässä – eli onko siinä hyödynnetty ADHD-ihmisten tarinoita?

”Kaikki pelin tarinassa esitetyt kokemukset perustuvat eri ADHD-ihmisten kuvailemiin kokemuksiin. Käsikirjoitusta laatiessa hyödynnettiin kirjaillisuutta, asiantuntijoiden kommentteja sekä kokemustoimijoiden haastatteluja ja mielipiteitä.”

”Tämä oli nähdäksemme ainoa kestävä lähestymistapa, sillä ADHD koetaan yksilöllisesti ja siihen liittyvien erilaisten kokemusten kirjo on valtava. Teimme parhaamme tuodaksemme niistä mahdollisimman monia esiin erilaisissa asiayhteyksissä. ”

”Tämä on Psyon Gamesille myös keskeinen arvokysymys pelisuunnittelussa. Ainoa tapa tehdä oikeutta jollekin ihmisryhmälle, on antaa heidän äänensä kuulua”, Valtteri Lahti kiteyttää.

FULL ADHD – Täyttä elämää on ladattavissa Android-laitteille Google Play -kaupasta ja iOS-laitteille App Storesta.

Artikkeli on julkaistu Nuorisotyö-lehdessä 1/2021.